- BCC heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank van Amsterdam, vanwege ‘aanhoudend zware marktomstandigheden’.
- Twee bewindvoerders gaan nu kijken naar de toekomstmogelijkheden van de elektronicaketen.
- De winkels en webshop blijven voorlopig open.
- Lees ook: Moederbedrijf van Blokker en Intertoys ziet af van beursgang
Elektronicaketen BCC heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank van Amsterdam. Het bedrijf zegt te maken te hebben met “aanhoudende en toenemende zware marktomstandigheden”. Twee bewindvoerders gaan de komende tijd kijken naar de toekomstmogelijkheden van de elektronicaketen.
BCC heeft bijna zestig vestigingen verspreid door het land, met 1.100 medewerkers. De surseance heeft voorlopig nog geen gevolgen voor de winkels van BCC of de rechten van klanten, aldus het bedrijf. Zo blijven zowel de winkels als de webshop voorlopig open. Ook kunnen klanten nog gewoon rekenen op de levering en installatie van hun bestellingen. BCC geeft verder aan ook nog retouren te verwerken.
Volgens topman Caspar Klinkhamer staat BCC onder “steeds zwaarder wordende druk”. “Ondanks stevige maatregelen die genomen zijn om de kosten terug te dringen en de financiële positie te verbeteren, hebben we geconcludeerd dat dit niet voldoende is en we niet op deze manier kunnen doorgaan.
Samen met de bewindvoerders zullen we nu verdere opties beoordelen. Onze prioriteit ligt nu bij onze medewerkers en klanten. Wij zullen ons uiterste best doen dit proces op een voor alle betrokkenen zo goed mogelijke manier uit te voeren.”
Lees ook: CFO Bas van Palenstein Helderman van BCC: “De grote winst zit in processen.”
BCC stond op nominatie voor verkoop
BCC valt onder Mirage Retail Group (MRG). Dat moederconcern zette eind augustus nog speelgoedwinkelketen Intertoys te koop, ook een dochteronderneming.
Mirage nam in 2019 ook Blokker over, een jaar later volgde BCC. "Als de tijd rijp is" gaan die ondernemingen ook in de verkoop, gaf topman Michiel Witteveen eerder aan. Hij achtte dat beter voor de toekomst van de bedrijven.
Ook Big Bazar viel voorheen onder Mirage Retail Group. Die koopjesketen werd in 2021 verkocht en verkeert inmiddels in zwaar weer. De onderneming heeft rekeningen voor onder meer de huur en leveringen niet betaald. Verschillende partijen hebben daarop faillissementsaanvragen ingediend tegen Big Bazar. Het bedrijf wijt de problemen onder meer aan de fikse prijsstijgingen in de winkelstraat, waardoor klanten minder zijn gaan uitgeven bij de keten.
De hoge inflatie die kort op de coronalockdowns volgde, heeft meer bedrijven in de winkelstraat geraakt. Zo probeert ook modewinkelketen Shoeby een faillissement af te wenden. Dit jaar gingen de kledingwinkelketens Score en Chasin' wel al failliet, net zoals Scotch & Soda en enkele tientallen franchisewinkels van Vero Moda, Vila en Pieces.
Mirage Retail Group had eerder de ambitie om naar de beurs te gaan, maar zag daar afgelopen voorjaar van af. De stijging van lonen en andere kosten schoppen eerder opgestelde plannen voor het winkelbedrijf zodanig in de war dat er een streep ging door die plannen.
Retailexpert over BCC: 'Waarom zou ik naar een winkel gaan?'
Door de hoge huren, hoge inflatie en soms een flinke coronaschuld die nog afbetaald moet worden, gaat de Nederlandse winkelstraat door een moeilijke periode. Volgens retailexperts is het dan juist belangrijk dat ketens onderscheidend zijn. En daar ontbreekt het volgens hen aan bij BCC, dat nu ook uitstel van betaling heeft aangevraagd.
Merken- en retaildeskundige Paul Moers stelt dat de elektronicaketen de veranderingen in de retailwereld van de laatste jaren "compleet gemist" heeft. "Waarom zou ik naar een winkel gaan? Dan wil je toch verrast worden? Anders haal ik het toch gewoon online", betoogt Moers. Hij wijst naar de Apple-winkels. "Als je daar naar binnen gaat, valt je mond open van het woweffect. Dat is bij BCC niet het geval."
Moers noemt het "onbegrijpelijk" dat de directie van BCC de afgelopen jaren geen voorbeeld heeft genomen aan de Bijenkorf, Apple of Rituals. Dat zijn volgens hem retailers waar ze wel goed rekening houden met wat hij noemt de "inspiratieve functie" van een winkel. Ook HEMA en Action zijn er volgens Moers - elk op een eigen manier - in geslaagd om zich te onderscheiden in de winkelstraat.
Cor Molenaar, emeritus hoogleraar e-marketing van de Erasmus Universiteit Rotterdam, benadrukt dat de problemen bij BCC niet op zichzelf staan. "Bij andere winkels zie je ook dat de verkopen minder zijn geworden. Ja, de omzet gaat dan vaak nog wel omhoog, maar dat komt door de prijsstijgingen. Als je puur kijkt naar het aantal verkopen dan is er sprake van een daling."
Daarmee laat de verslechterde koopkracht zich volgens hem voelen. "Het is een kwestie van waaraan je je geld uitgeeft", aldus Molenaar. Dat is volgens hem nu vooral aan basislevensbehoeften en minder aan elektronica. Zelfs een groot concern als Apple zag zijn opbrengsten wereldwijd de laatste drie kwartalen dalen. Moers vult aan dat mensen nu ook meer geneigd zijn om te sparen, vanwege alle economische onzekerheid. Mensen kopen ook vaker spullen bij bijvoorbeeld de kringloopwinkel.
Molenaar vraagt zich af er nog wel behoefte is aan de winkelstraat zoals we die kennen. "Misschien moeten we meer gaan denken in gebieden met gezondheidscentra, horeca, een sportschool en woningen, waar dan ook winkels zitten", oppert hij. Ook zouden winkelstraten volgens de kenner meer als coöperaties gezien kunnen worden. Dan zouden omwonenden of gemeenten geld bij elkaar kunnen brengen om winkels in stand te houden, zoals ook wel gebeurt voor een dorpswinkel.